وبلاگ چیتا وب


blog post
از فهرست برد کرامب برای وب سایت های بزرگ و وب سایت هایی که صفحات سلسله مراتبی مرتب شده دارند استفاده می شود.یک مثال عالی، وب سایت های تجارت الکترونیک هستند که در آن انواع زیادی از محصولات به دسته بندی های منطقی گروه بندی می شوند.

امروزه بسیاری از وب سایت ها سعی می کنند یک تجربه عالی برای مشتریان بوجود بیاورند، اما تعداد اندکی از آن ها تمایل دارند تا تغییرات لازم را برای تحقق بخشیدن به این وعده انجام دهند، درصورتی که اکثر آن ها حتی متوجه نیستند که تجربه کاربران در حین بازدید از وب سایت چقدر می تواند بد باشد.
در یک وب سایت که صفحات زیادی دارد، فهرست بردکرامب می تواند بطور قابل توجهی مسیر مورد نظر را به کاربران نشان دهد. از لحاظ قابلیت استفاده، بردکرامب ها تعداد اقداماتی که یک بازدید کننده نیاز دارد تا به یک صفحه سطح بالا تر برسد را کاهش می دهد و قابلیت پیداکردن بخش ها و صفحات وب را بالا می برد.
آن ها همچنین یک ابزار دیداری موثر هستند که موقعیت کاربر را در سلسله مراتب وب سایت نشان می دهند که یک منبع عالی اطلاعات متنی برای landing page هستند.(در بازاریابی آنلاین یک landing page گاهی اوقات به عنوان یک صفحه هدایت کننده یا صفحه مقصد شناخته می شود، درواقع یک صفحه واحد وب است که در پاسخ کلیک بر روی یک موتور جستجو یا تبلیغات آنلاین ظاهر می شود.)

برد کرامب چیست ؟!

یک بردکرامب یک نوع طرح ثانویه فهرست است که موقعیت یک کاربر را در یک وب سایت یا اپلیکیشن وب نشان می دهد.
معمولا می توانید بردکرامپ ها را در وب سایت هایی که مقدار زیادی از محتوا را به صورت سلسله مراتبی مرتب کرده اند، پیدا کنید. همچنین آن ها را در برنامه های وب که دارای بیش از یک مرحله هستند مشاهده می کنید، جایی که آنها مشابه نمودار پیشرفت عمل می کنند.
در ساده ترین شکل بردکرامب ها یک ترتیب افقی متن هستند که با نماد (>) از هم جدا می شوند.

چه زمانی از بردکرامب استفاده کنیم ؟

از فهرست برد کرامب برای وب سایت های بزرگ و وب سایت هایی که صفحات سلسله مراتبی مرتب شده دارند استفاده می شود.یک مثال عالی، وب سایت های تجارت الکترونیک هستند که در آن انواع زیادی از محصولات به دسته بندی های منطقی گروه بندی می شوند.
شما نباید از بردکرامب برای وب سایت های تک سطح که سلسله مراتب منطقی یا دسته بندی ندارند استفاده کنید. یک راه عالی برای تعیین اینکه آیا فهرست بردکرامب برای یک وب سایت مناسب است یا خیر ، ساخت یک نقشه سایت یا یک نمودار است که معماری فهرست وب سایت را نشان می دهد و سپس تجزیه و تحلیل می کند که آیا بردکرامب توانایی کاربر را در فهرست بندی در داخل و میان دسته بندی ها بهبود می بخشد یا خیر؟
بخاطر بسپارید که فهرست بردکرامپ بعنوان یک ویژگی اضافی محسوب می شود و نباید جایگزین فهرست منوهای اصلی شوند درواقع یک طرح فهرست ثانویه است که به کاربران اجازه می دهد موقعیت شان را مشخص کنند و یک راه جایگزین برای حرکت در وب سایت است.

انواع بردکرامب ها

  1. (Location-based) موقعیت فعلی
  2. bradcrumb1

    بردکرامپ مبتنی بر مکان، موقعیت فعلی کاربر را در سلسله مراتب وب سایت نشان می دهد. این ها معمولا برای طرح فهرست هایی استفاده می شوند که دارای سطوح متعدد(معمولا بیش از دو سطح) هستند.

  3. (Attribute-based) مبتنی بر مشخصه
  4. bradcrumb2

    بردکرامب دنباله دار ویژگی های یک صفحه خاص را نشان می دهد. بردکرامب مبتنی بر مشخصه دسته بندی ها را به یک صفحه خاص یا اغلب محصولات فهرست می کند به این خاطر است که این گونه بردکرامب ها برای سایت های تجارت الکترونیک مفید هستند. این نوع از بردکرامب ها به بازدید کنندگان کمک می کند تا ارتباط محصولات را متوجه شوند.

  5. (Path-based) مبتنی بر مسیر
  6. bradcrumb3

    بردکرامب های دنباله دار به کاربران مراحلی که برای رسیدن به یک صفحه خاص باید طی کنند را نشان می دهند. بردکرامپ های مبتنی بر مسیر داینامیک هستند بطوریکه صفحاتی که کاربر قبل از ورود به صفحه فعلی بازدید کرده اند را نمایش می دهد، به این معنی که اگر بعد از کمی وب گردی در یک سایت به یک صفحه خاص رسیدید و تصمیم گفتید به چند مرحله قبل برگردید، با استفاده از بردکرامب راحت تر می توانید این navigation را انجام دهید.
    فرض بر اینکه محتوا و ساختار کلی سایت قابل درک باشد، تمام کارهایی که بردکرامب ها انجام می دهند صرفا به این خاطر است که حرکت بازدید کنندگان را در سایت آسان تر کنند. این یکی از محدود راه های آسان است که قابلیت استفاده و راحتی کاربر را ارتقا می دهد.

    فواید استفاده از بردکرامب ها

  1. راحتی کاربران حین حرکت در وب سایت
  2. بردکرامب ها اصولا معنی ثانویه مرور یک وب سایت را به کاربران ارائه می دهند.با ارائه یک بردکرامب دنباله دار برای تمام صفحات در یک وب سایت چند سطحی بزرگ، کاربران به راحتی قادر خواهند بود به سمت صفحات سطح بالاتر دسته بندی شده حرکت کنند.

  3. کلیک ها یا اقدامات را جهت بازگشت به صفحات سطح بالاتر کاهش می دهند
  4. کاربران می توانند بجای استفاده از دکمه بازگشت مرورگر یا فهرست اولیه وب سایت برای بازگشت به صفحات بالاتر از برد کرامب ها استفاده کنند، از این طریق درواقع از تعداد کمتری کلیلک استفاده می کنند.

  5. معمولا فضای زیادی از صفحه را اشغال نمی کنند
  6. از آن جا که برد کرامب ها به طور معمول به صورت افقی گنجانده شده و به شکل ساده طراحی شده اند، فضای زیادی را در صفحه اشغال نمی کنند، مزیت آن ها این است که از لحاظ اضافه بار محتوا به هیچ وجه تاثیری منفی نداشته و اگر بطور صحیح استفاده شوند هر تاثیر منفی را از بین می برند.

  7. میزان سردرگمی کاربر در سایت های شلوغ را کاهش می دهند
  8. بردکرامب ها یک روش عالی جهت جذب بازدید کنندگانی است که برای اولین بار پس از مشاهده landing page وب سایت شما را بررسی می کنند. برای مثال یک کاربر از طریق جستجوی گوگل وارد یک صفحه می شود دیدن یک برد کرامب دنباله دار ممکن است کاربر را جهت کلیلک کردن بر روی صفحات سطح بالاتر وسوسه کند تا موضاعات مرتبط با علاقه خودش را مشاهده کند، که به نوبه خود نرخ گشت و گذار های بی هدف کاربر در سایت را کاهش می دهد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

about author

محدثه قاسمی

فارغ التحصیل مهندسی صنایع، مترجم و متخصص در زمینه تجارت الکترونیک و بازاریابی نوین

دیدگاه ها

دیدگاهی بگذارید: